maandag 16 juli 2012

het lijkt oktober maar 't is juli

Juli.......en 't was hier om zeven uur al donker. De lampen en kaarsjes zijn aan, 't is frisjes in huis. De truien, vesten en sokken liggen nog steeds voor het grijpen. Telkens als ik denk dat ze nou wel naar de bovenste plank van de kast kunnen (waar ik zonder trap niet bij kan), hebben we 't weer heel hard nodig om lekker warm te blijven.


'K ben blij met mijn gebreide katoenen zomer plaid en ik denk dat het vestje, dat ik bijna klaar heb, ook goed gebruikt wordt deze zomer.


De pioenen van vorige maand zijn inmiddels verruild voor hortensia's, ik mocht de blauwe snijden bij iemand, want onze struikjes zijn nog zo klein. De rose en de vrouwenmantel, komen uit eigen tuin. Ik ben  hardstikke blij met de blauwe, de rose zijn niet aan het droogstadium toegekomen.............en nou nog hopen dat deze mooi in willen drogen, dan weet ik er nog wel wat bestemmingen voor, voor het najaar. (Najaar, hoezo najaar, 't lijkt wel of we de zomer dit keer overslaan ;-))



En omdat de kaarsen nu toch geregeld branden, heb ik zelf maar wat geurkaarsen gegoten. Eéntje in een, normaal veeeeeeeeeeeel te duur glas van een duur interieurmerk, maar ik had hem bij een opheffings uitverkoop voor een derde van de prijs. Daar zat dus ook een kaars in met 3 lontjes. Hij geurde heerlijk, maar was ook in een paar avondjes op en om nu een nieuwe te kopen................neuuuuuuuuuuu. Dus wat restjes kaarsvet in een pannetje gedaan en au bain marie gesmolten. Intussen 3 theelichten (6 branduren p.s.) in het glas gezet, want waar haal je ineens lontjes vandaan hè ;-) en die bleven op zijn plaats staan door een stuk kaarsvet. Bij het gesmolten vet, heb ik wat druppels geurolie gedaan (uit een doosje wat ik bij de Action kocht). Het kaarsvet bij de theelichtjes gegoten en een uurtje laten stollen............ét voila...............een heerlijk geurende geurkaars, die ook een paar avonden meeging.





Verder had ik van broer en zwager een hele kist aardbeien gehad en omdat ze snel op moesten, hebben manlief en ik er een schaaltje van op en de rest staat nu in potjes, getransformeerd tot jam, in ons voorraadrek. Omdat we ook nog wat gedroogde cranberry's hadden, heb ik daar ook jam van gemaakt. Eerst heb ik ze een paar dagen laten wellen in port, daarna druifjes en een paar appeltjes erbij, met geleisuiker in een pannetje en hoeraaaaaaaaaaaaa, 't is een heerlijke frisse jam geworden. In de vriezer zit inmiddels een kilo frambozen uit eigen tuin en daar komen binnenkort nog bramen bij ook. We mogen bij iemand gaan plukken en er komen een paar handjes uit eigen tuin. Ook dat wordt jam en zo komen we de winter wel door met ons voorraadje straks..........heerlijk!!!!


Verder doet Chiko het geweldig en is het een hele lieve huisgenoot, die het liefst hele dagen geaaid en geknuffeld wordt. Zijn woordenschat blijkt veel uitgebreider dan wij eerst dachten. Òf hij pikt alles heel snel op, òf hij had nog het één en ander achter de hand om ons te verrassen............Het mooist is, dat ie sinds afgelopen vrijdag "ik hou van jou" roept...................

Tijdens de zeldzame mooie uurtjes, genieten we van de tuin. Eerlijk is eerlijk, de hortensia's doen het prachtig met zoveel water.

En laten we het er, tot slot, maar op houden, dat alles wat nu valt niet in augustus valt............en laten wij dan toch vakantie hebben..............net als altijd, "gewoon" thuis en mooi weer zou dan welkom zijn natuurlijk.
Tot een volgende keer maar weer!

2 opmerkingen:

  1. even een tijdje niet op blog geweest lees dus nu pas je post weer heerlijke dingen zie ik voorbij gaan heerlijke jam wat heerlijk toch eigen fruit uit de tuin ...wat een prachtige papegaai ..heb zelf een grijze roodstaart die praat als de beste maar na me scheiding is hij gaan plukken en nooit meer goed gekomen hoeveel aandacht hij ook krijgt ..... prachtige tuin heb je zeg heerlijk al die planten zeg ...altijd nog een droom....fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Rosita, jij natuurlijk ook een fijne week! hier gaat dat wel lukken want we hebben vakantie. We blijven "gewoon" thuis maar vermaken onszelf prima. Eigenlijk gaan we nooit weg met de vakantie en dat bevalt ons goed, gewoon doen waar we zin in hebben en niks moeten is al vakantie. Jammer van je grijze roodstaart................als ie het verder maar naar zijn zin heeft. En wie weet.......krijg jij ook nog eens ooit een tuin. De onze is groot voor een rijtjeshuis hier, 6 bij ongeveer 20 meter en wij zijn er super blij mee.
      Binnenkort moet ik maar weer eens een stukje fabriceren hier ;-) 'k moet er altijd echt voor gaan zitten want ik ben er nog niet zo handig in.........en foto's maken.......haha, da's helemaal een crime. Da's altijd een toevalstreffer als ze lukken. 'K zal eens kijken of jij nog wat nieuws toegevoegd hebt. Groetjes Ans.

      Verwijderen